Af Klaus Riis
Op til folketingets sommerferie
fik VK-regeringen travlt. En hel række tunge love skulle gennemføres.
Helt usædvanligt blev der indkaldt til et ekstra møde for at nå
det hele.
Nogle dage før var Amnesty Internationals årsrapport
udkommet. I den danske pressemeddelelse fra organisationen hedder det:
"De
frygtelige begivenheder den 11. september var en forbrydelse mod menneskeheden,
som chokerede alle og forandrede verden. Imidlertid undskylder de ikke, at en
række regeringer udnytter situationen til at øge undertrykkelsen,
underminere beskyttelsen af menneskerettighederne og lukke munden på den
politiske opposition. Begivenhederne den 11. september undskylder heller ikke
den dobbeltmoral og klare forskelsbehandling, ikke mindst USA og EU udviser, når
man lukker øjnene for massive menneskerettighedskrænkelser hos lande,
som betragtes som allierede i "krigen mod terrorisme."
Danmark
nævnes ikke i årsrapporten, der bl.a. siger, at der i 27 lande, via
lovgivningen, er gennemført henrettelser, at der i 47 lande er forekommet
henrettelser uden lov og dom, at 35 lande har haft "forsvindinger",
at 111 lande er registreret for sager med tortur og mishandling, og at mindst
56 lande har samvittighedsfanger.
Men Danmark kunne være nævnt
- som et eksempel på regeringer, der udnytter situationen til at øge
undertrykkelsen, underminere beskyttelsen af menneskerettighederne og lukke munden
på den politiske opposition.
For det er reelt, hvad der er indholdet
af de omfattende reaktionære lovkomplekser, der er vedtaget.
Det er
sjældent, dansk politik eller lovgivning når de internationale medier.
Det gjorde den fremmedfjendske udlændingelovgivning, som er Dansk Folkepartis
særlige bidrag til oplysning og civilisation:
Begrebet de facto-flygtninge
ophæves. Retskravet på familiesammenføring ophæves -
også for danske statsborgere. Ægtefællerne skal fremover være
fyldt 24 år. Asylansøgere skal leve af en nedsat kontanthjælp
de første syv år. Der skal gå syv år mod i dag tre, før
udlændinge kan få permanent opholdstilladelse. Der går syv år,
før der er optjent ret til fuld kontanthjælp. I den periode skal
flygtninge leve af en nedsat ydelse. Flygtninges retskrav på at få
tilbudt en "passende bolig" inden for tre måneder efter, at de
er flyttet ud i en kommune, ophæves. Familiesammenførte skal forsøges
af ægtefælle eller familie. Det bliver sværere at opnå
dansk statsborgerskab. Udlændinge må ikke have gæld til det
offentlige og skal bestå en prøve i dansk, samfundsforståelse
og historie. Endvidere skal de aflægge ed om, at de vil respektere "demokrati"
og dansk lovgivning.
Det gav internationale presseoverskrifter. Anders Fogh
mener, at det også vil være en model for efterfølgende lovgivning
i andre lande.
Hvad er det andet end en diskriminerende lovgivning og 'underminering
af menneskerettighederne'?
Også med hensyn til terrorpakken var
den danske regering i front med at gennemføre EU's retningslinjer - i den
strammest mulige tolkning. Danske statsborgere kan nu udleveres til retsforfølgelse
i udlandet på mistanke om terrorisme, selvom de ikke har begået kriminalitet
efter dansk lov. Retsbeskyttelse af asylsøgere ophæves, og efterretningstjenesterne
får det afgørende ord i alle asylsager. Økonomisk støtte
til bevidst upræcist beskrevne 'terror-organisationer' - som ofte vil være
befrielsesbevægelser - kan give fængselsstraf, også selvom den
formidles af humanitære organisationer. Aktionerende arbejdere, EU-modstandere,
antiglobaliseringsdemonstranter, alle kan rammes af den overflødige terrorlovs
bestemmelser. Overflødig, fordi alle tænkelige forbrydelser i forvejen
har været defineret og straffastsat i straffeloven.
Hvad er det andet
end at 'lukke munden på den politiske opposition'?
Til efteråret
vil Fogh-regeringen gennemføre en stor 'arbejdsmarkedsreform', der skal
sikre monopolerne et rigt udbud af arbejdskraft i de kommende år og straffe
de arbejdsløse, som selv skal sikre sig de job, som kapitalen ikke magter.
Men
før dette store fremstød gennemførte man to væsentlige
lovgivninger: EU-arbejdstid blev gennemført ved lov, stort set uden debat,
og med en lovgivning forberedt af den socialdemokratiske arbejdsminister Ove Hygum.
Og deltidsloven, som titusinder af arbejdere har demonstreret mod, blev vedtaget.
Amnesty bruger ikke begrebet 'udbytning'. Men det er, hvad det drejer
sig om: at øge monopolernes profitter på de arbejdendes og arbejdsløses
bekostning.
Dette er blot tre lovgivningskomplekser på minimalstatens
vej: Meget mere er allerede vedtaget. Og endnu mere følger.
Den første
lovgivningsperiode med VK-DF har været en barsk opvågnen for mange
vælgerbedragne, som troede, at Fogh ville give det enkelte menneske større
frihedsrettigheder og valgmuligheder, og ser, at hvad regeringen gør, er
at indføre monopolernes ta'-selv-bord.
Kommunistisk Politik 12, 2002